Proje Fikrini Hayata Geçirmek

Dış ticaret, girişimcilik, pazarlama, e-ticaret, yerel ticaret ve genel ticaret üzerine kurulumuş web platform.

SinneR38

Member
12 Ağu 2019
90
5
6
Meslek
serbest
  • "Bir proje fikrim var ama ne yapacağımı bilmiyorum."
  • "Projeye neresinden başlasam"
  • "Süper bir projem var, nasıl yapabilirim"
gibi düşünceleriniz varsa bu yazımda size yol göstermeye çalışacağım. Lean Startup prensiplerinden esinlenerek anlatmakla birlikte detaylarına girmeyecek, mümkün olan en yüzeysel şekilde anlatacağım.
Problem tanımı
İlk yapmanız gereken şey, bu fikrinizin hangi problemi çözdüğünü belirlemenizdir. Çünkü önemli olan bir fikrin varlığı değil, hangi problemi ne ölçüde çözdüğünüzdür. Unutmayın, ağrı kesiciler vitaminlerden daha çok satar. Yani birilerinin can yakan problemini çözerseniz şansınız daha yüksek olur. Problemi net bir şekilde tanımlamanız doğru hedefe odaklanmanızı sağlar, gereksiz özellikler arasında boğulmanızı engeller. Bir faydası da benzer projelerle karşılaştığınızda "Eyvah yapılmış" deyip kenara çekilmemeniz noktasında yardımcı olmasıdır. Çünkü çok benzer gözüküp temelde çok farklı sorunları çözen projelerle karşılaşmak mümkün.
Yapılmış mı? Benzerleri var mı?
Benzer projeyle yüzleşme korkusu
Aklınıza bir proje fikri geldiğinde oluşan heyecan çoğu zaman benzer bir projenin varlığıyla yüzleşmekten kaçınmaya sebep olur. Bu sebeple çoğu kişi "benzer bir proje var mı" diye bakmaya teşebbüs etmez. Hemen projeye koyulur. En büyük hatalardan birisi budur. Öncelikle bu heyecana ve korkuya karşı koyup farklı açılardan anahtar kelimelerle benzer bir projenin varlığını soruşturmak gereklidir. Yine tek anahtar kelimeye bakıp "yokmuş" deyip projeye koyulmak da aynı korkunun sonucudur.
Doğru anahtar kelimeleri kullanmak
Bazen de doğru anahtar kelimeyi bulmak için yeterince düşünmeyiz. Yapılması gereken projenizle alakalı kelimeleri bir liste halinde dökmek, sonra bu kelimelerle alakalı olabilecek (eşdeğer, üst kategori, alt kategori) diğer kelimeleri de listelemek ve bunlarla birlikte doğru (ve farklı dillerde) anahtar kelimeler üretmektir.
Kendimden örnek vereyim. İnsan ayağını 3D tarayıcıyla tarayıp ayakkabı kalıplarıyla eşleştirerek denemeden ayağa uyan ayakkabı bulan bir sistem geliştirmek istiyordum. Öncelikle "shoe that fits", "3d foot shoe matching" tarzında birkaç anahtar kelimeyle aradım, ancak hiçbir sonuç bulamadım. Tam gerekli ekipmanı satın alıp projeye başlıyordum ki potansiyel yatırımcım bana benzer bir projenin haberini gönderdi. Bir rakip sadece ayak değil, tüm vucut odaklı gidiyordu. Dolayısıyla ayak ve ayakkabı bazlı anahtar kelimeler bu rakibi bulmama yardımcı olmamıştı. Belki "3D body scan cloth match" tarzında arama yapsaydım ulaşacaktım.
Belki de rakipleriniz çok ileride
Bu rakibi incelediğimde 3 yıldır (Stanford, Cambridge vs doktoralı) 16 kişiyle ve aldıkları milyon dolar yatırımla ilerlemişlerdi bile, 3D modelleme alanında tecrübem olmadığına göre onlara yetişmem çok zordu. Eğer yolun başında olan küçük bir ekip olsalardı onlar vücut odaklı giderken ben ayakkabı odaklı çok daha hızlı yol alabilirdim. Zira sonradan ayakkabı alanına odaklanmaya karar vermişler.
Başarısız Rakipler
Belki de fikrinizi yapmaya teşebbüs edenler oldu ancak başarısız oldular. Bu, talebin olmadığı anlamına gelebileceği gibi rakiplerinizin işi doğru yapmadığı anlamına da gelebilir. İşlerin neden yürümediğini incelemeniz bu projeden vazgeçmeniz ya da hangi adımlarla geçireceğiniz noktasında yol gösterecektir.
Problem gerçekten var mı?
Bazen kendimiz için problem olan bir şeyin başkaları için de problem olduğunu zannederiz. Ya da başkaları için de problem olsa da büyütülecek bir şey değildir. Bu sebeple problemin varlığını ve kimler için problem olduğunu doğrulamak çok önemlidir.
Röportaj
Ardından çevrenizde bu profile uyabilecek insanlar bulup bu kişilerle röportaj yapmanız gerekiyor. Röportaj öncesi sorularınızı "varsayımlarınızı doğrulamayacak şekilde" hazırlamanız gerekiyor. Yani "ayakkabı alışverişine çıktığınızda aradığınız ayakkabıyı bulmak için kaç ayakkabı denemeniz gerekiyor?", "ayakkabı bulamamak size ne hissettiriyor", "ne sıklıkta ayakkabı değiştiriyorsunuz? Neden?", "Hiç bu durumu çözmeyi düşündünüz mü? Nasıl?" gibi, projenizden bahsetmeyen, varsayımlarınızı doğrulama değil çürütme amacı taşıyan sorular sormalısınız ki ya personanızı düzeltin ya da projeyi sonlandırın. Eğer olumlu sonuçlar elde ettiyseniz projeniz yapmaya değer olabilir. Ama çoğu zaman bazı varsayımlarınızın yanlış olacağını göreceksiniz. "Ayağıma uyacağını bilsem bile denemeden almam" diyebilir insanlar. Belki bu durumda projenize "ücretsiz ve zahmetsiz iade" imkanı koymanız zorunlu hale gelebilir.
Online Doğrulama
Eğer bu kişileri fiziksel olarak bulmanız zorsa telefon görüşmesi ya da online anket de kullanabilirsiniz ancak yüz yüze röportaj gibi olmayacaktır. Online anket kullanmanız durumunda hedef kitlenize Google ya da Facebook reklamları aracılığı ile ulaşabilirsiniz. "Özel yapım ayakkabı" aratan kişilere reklam vermek mantıklı olabilir.