Web Sitesi Değeri Ölçme Kriterleri

Dış ticaret, girişimcilik, pazarlama, e-ticaret, yerel ticaret ve genel ticaret üzerine kurulumuş web platform.

Manos

Member
13 Ağu 2019
78
0
6
Meslek
Şovalye
kriterleri ile web sitelerinin yaklaşık değerini ölçmek mümkün olabilmektedir.
Bu yazımızda bir web sitesi değerini nasıl ölçebileceğinize dair önerilerde bulunduk.
Arama Motoru Trafiği
Eğer bir web sitesini satın almayı düşünüyorsanız, öncelikle organik trafiğin akışına bakmalısınız. Google Analytics’ten yardım alabilirsiniz böylece hesapta tutulan doğal arama trafiğinin miktarını görebilirsiniz. Anahtar kelimelere göre sıralayın ve her ay ve her yıl ne kadar trafik geldiğini hesaplayın. Web sitesi trafiğinin gerçek değerini hesaplamaya başlamak için şunları yapabilirsiniz:
Formül:
Tıklama başına AdWords maliyeti x Bu anahtar kelimeden gelen aylık ziyaretçi sayısı
Örneğin bir cep telefonu sitesi, “cep telefonları” terimi için aylık 100 ziyaret alıyorsa ve bu terim için AdWords’teki ortalama tıklama başına maliyet (CPC) 1 TL ise:
1 TL x 100 ziyaret = 100 TL “Cep telefonları” için organik trafiğin değeri yıllık 1200 TL demek oluyor.
Bunu anahtar kelimelerinizin çoğu için yaparsanız, organik trafiğin değerini ölçebilirsiniz. Eğer müşteri AdWords kullanmıyorsa, Traffic Estimator aracını kullanabilirsiniz.
Google Analytics E-ticaret Takibi
Yukarıdaki formül sadece AdWords’teki ortalama CPC üzerinden organik trafiğin değerini hesaplar. Eğer web sitesi değeri ölçme kriterleri ile bir e-ticaret sitesi satın almak istiyorsanız, iyi bir tahmin elde etmek için Google Analytics’te dönüşüm oranı verilerini incelemeniz gerekir. Bu verilerin sağlayacağı bilgiler:
  • Toplam gelir
  • Ortalama sipariş değeri
  • Satış sayısı
  • Satılan her ürünün miktarı
  • Satış kısmına gelen ziyaret sayısı
E-ticaret dönüşüm oranı takibi siteye gelen trafiğin gerçek değerini hesaplamanıza yardımcı olacaktır ve organik, ücretli ve yönlendirme kaynaklarına göre sıralayabilirsiniz. E-ticaret analizleri sonraki satışları tahmin etmenizi ve ücretsiz trafik için ortalama sipariş değerini hesaplamanızı sağlar.
Web sitesi trafiği
Analytics hesabına giriş yapamıyorsanız, trafik ve istatistiklerin ekran görüntüsünü talep etmek iyi bir seçenek olacaktır. Trafiğin istikrarlı olup olmadığını öğrenin. Alexa gibi bir araç üzerinden siteyi inceleyin ve web sitesi trafik geçmişini mutlaka analiz edin.
 Web Sitesi Değeri Belirlemek

Endüstri
Satın almak
için mükemmel bir web sitesi bulmuş olabilirsiniz fakat web sitesi değeri ölçebilmek için büyüyen bir pazarda olup olmadığınızı görmek çok önemlidir. Trafik sezonluk mu? Bölgesel mi? Google Trends ile hedef anahtar kelimelerin bazılarını kullanın. Yıllık arama trafiğini şu şekilde görebilirsiniz:
  • Son 7 Gün
  • Son 30 Gün
  • Son 90 Gün
  • Son 12 Ay
Alan Adı
Ne kadar eski olduğuna bakarak, alan adı değeri hakkında iyi bir fikir edinebilirsiniz. Alan adı ne kadar eski ise, Google tarafından güvenli görülme ihtimali o kadar fazladır. Anahtar kelimeler etkili olabilir fakat Google’da ilk sayfada yer almayı garantilemeyeceğini göz önünde bulundurun.
Alt alan adı ya da siteye bağlı blogların satışa dahil olup olmadığını sormakta da fayda var.
 Web Sitesinin Değeri Nasıl Ölçülür


Mobil
Mobil uyumlu
olmayan bir web sitesi satın almak çok akıllıca değil. Google Analytics’te cihazlara göre sıralama yaparsanız, mobil cihazlardan gelen trafiğin yüzdesini görebilirsiniz. Eğer yoğun bir trafik varsa, bu alanda yetersiz kalabilirsiniz.
Web sitesi mobil uyumlu bir tasarıma sahip mi? The Responsinator kullanarak birden fazla arada sitenin ön izlemesini yapabilirsiniz. Sitenin ne kadar mobil uyumlu olduğunu test etmek için ücretsiz Google aracı www.howtogomo.com kullanabilirsiniz. Bu araç hızı, grafikleri ve alanın yönlendirmesini gösterir.
 Web Değeri Ölçümü

E-mail Listesi
Detaylı e-mail listesi ile tamamlanabilir mi diye sormak da faydalı olabilir. Güvenilir potansiyel ya da önceden satın alma işlemi gerçekleştiren kullanıcıların listesine sahip olmak değerli olabilir. Sitenin haber bülteni var mı? Haftada ne kadar üye kaydı alıyorlar? E-mail veri tabanları varsa, şu soruları sormaktan çekinmeyin:
  • Ne kadar sıklıkla e-mail yolluyorsunuz?
  • Açık tarifeniz nedir?
  • Tıklama oranınız nedir?
  • Üyelikten çıkma oranı nedir?
  • Dönüşüm oranınız nedir?
  • Listeleri bölümlere ayırıyor musunuz?
  • E-mail’lerin yüzde kaçı aktif?
  • HTML e-maili mi gönderiyorlar? (Hangi programı kullanıyorlar?)
Bu sorular e-mail listesinin gerçek değerini anlamanıza yardımcı olacaktır. Web sitesi değeri ölçerken, elinizde maksimum kişiye ulaşmanızı sağlayacak bir e-mail veritabanı olması önemli bir avantajdır.
Teknik İnceleme
Web sitesi değeri ölçmek için teknik denetim gereklidir. Kontrol Paneline giriş yapıp yapamayacağınızı sorun. İçeriğin düzenlenmesinin kolay olup olmadığına ve her sayfanın kendi meta verilerinin olup olmadığına bakın. Google Webmaster Araçlarına erişebilirseniz, herhangi bir sunucu hatası ya da kırık link olup olmadığını da görebilirsiniz.
Hosting hakkında da inceleme yapmak da önemli. Siteyi satacak kişiye şunları sorun:
  • Site nerede host ediliyor?
  • Sitedeki veriler nerede depolanıyor?
  • Sadece buna ayrılmış bir sunucuda mı?
  • Site ne kadar güvenli?
  • Kontrol paneli var mı?
  • 7/24 teknik destek var mı?
Sosyal Medya
Web sitesi değeri ölçerken sosyal medya konumlandırması da önem taşır. Satışın sosyal medya sayfalarını da içermesi de gerekir. Sosyal hesaplar, arama motorlarına itibarlı bir marka olduğunuzu gösteren değerli kaynaklardır. Web sitesi geniş bir Twitter ya da Facebook takipçi kitlesine sahipse, ürünleri tekrar pazarlayabilmeniz için güzel bir potansiyel sağlar.
Örneğin Twitter, değerli bir platform olabilir. Twitter hesabının gerçek değeri, iş modelinize bağlı olacaktır fakat gösterge olarak aşağıdaki araçları kullanmayı deneyebilirsiniz:
Backlink’ler
Siteye gelen backlink’lerin kalitesinin değerlendirilmesi en zor şeylerden birisidir. Backlink’lerin toplam sayısını değerlendirmeden önce, zararlı link’ler olup olmadığına bakmakta fayda var.
İlk olarak, Google Webmaster Tools hesabına eklenip eklenemeyeceğinizi sorun. Mesajları kontrol edin ve sitenin doğal olmayan bir link uyarısı olup olmadığına bakın. Eğer bir uyarı mesajı varsa, satın almadan önce bir araştırma yapmanız sağlıklı olacaktır.
Majestic SEO ya da Opensite Explorer gibi link analizi araçlarına erişebilirseniz, backlink’lere göz atmanızda fayda var. Satıcı, sizin bilmediğiniz bir şeyler biliyor olabilir bu yüzden şu faktörler üzerinden link’leri incelemeniz işe yarayabilir:
  • Anchor Text (alakalı metinlerle siteye verilmiş linklerin yeterince kaliteli mi?)
  • IP Adresi (linkler eşit oranda dağıtılmış mı?)
  • Site genelindeki linkler (tüm site genelinde verilmiş dış linkler nofollow kodu ile verilmiş mi?)
  • Reciprocal Links (bu link’ler gerçek mi ya da PageRank’i artırmak için mi tasarlanmış?)
  • Uygunluk (kaynak, uygun yönlendirme trafiği alıyor mu?)
  • Düşük PageRank (link’lerin çoğu düşük kalitede mi?)
Backlink’lerin sürekliliğinin nasıl olduğunu öğrenmek de önemli. Bazı durumlarda, satıcı backlink’lerde sorumlu olabilir ve bunları satış gerçekleştiğinde silebilir. Bu da sizin arama motoru rank’lerinize zarar verebilir ve sizi zor durumda bırakabilir.
Marka İtibarı
Sitenin online itibarını araştırmalısınız. Kötü bir tanıtımı var mı? Şikayet sitelerinde herhangi bir şikayet var mı? Müşteri hizmetleri forumlarındaki geri bildirimleri incelemek şirketin itibarına dair büyük bir gösterge olabilir. Twitter gibi sosyal ağlarda marka ile ilgili neler konuşulduğuna bakmak da işinize yarayabilir.
Sorular
Aklınıza gelen tüm soruları sorun. Birçok veriyi analiz edebilirsiniz fakat satıcı ile dürüst bir konuşmak daha çok yardımcı olacaktır. Şu soruları sorarak web sitesi değeri hakkında daha çok şey öğrenebilirsiniz:
  • Web sitenizi neden satıyorsunuz?
  • Ne kadar kar elde edeceksiniz?
  • Sitenin aylık ne kadar ziyaretçisi var?
  • Alan adına ne kadar zamandan beri kullanıyorsunuz?
  • Önceden kaç kişi bu alan adını kullanmış?
  • Ne tarz link inşası girişiminde bulundunuz?
  • Önceden herhangi bir SEO ajansı ile çalıştınız mı?
  • Sitedeki veriler yakın zamanda nerede depolanıyor?
  • Bu sitenin en büyük rakibi kim?
  • PPC kampanyası düzenliyor musunuz?
  • Sitede artan bir potansiyel görüyor musunuz?
  • Sitenin maliyeti ne kadar?
  • Site sahibi satıştan sonra destek sağlayacak mı?